TELEFON

adwokat@kancelaria-belchatow.pl

KANCELARIA CZYNNA:

od poniedziałku do piątku od 9:00 do 17:00

WIBOR  - zdjęcie wskaźników na rynku giełdowym które idą w dół i górę

WIBOR - zdjęcie wskaźników na rynku giełdowym które idą w dół i górę

Warsaw Interbank Offered Rate w skrócie WIBOR jest kluczowym wskaźnikiem w polskim systemie finansowym, który odgrywa fundamentalną rolę w ustalaniu wysokości oprocentowania kredytów i depozytów bankowych. Jego wartość, aktualizowana codziennie o przez GPW Benchmark S.A., bazuje na ofertach zakupu i sprzedaży krótkoterminowych kredytów międzybankowych. W praktyce, WIBOR wpływa na koszt kredytów w złotówkach, zarówno hipotecznych, jak i gotówkowych, poprzez zmienne oprocentowanie składające się z marży banku oraz wskaźnika WIBOR, który może być aktualizowany co 1, 3, 6 a nawet 12 miesięcy.

Kres bezumownemu korzystaniu z kapitalu przez banki

Ostatnie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) - wyrok z dnia 07.12.2023 r., sygnatura C-140/22 oraz wyrok z dnia 15.06.2023 r., sygnatura C-520/21 – wpłynęły na ukształtowanie interpretacji prawnej w zakresie możliwości skutecznego domagania się przez Bank wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z kapitału. Oba wyroki, silnie akcentując konieczność ochrony konsumenta, stawiają pod znakiem zapytania dotychczasową praktykę banków polegającą na domaganiu się odsetek za bezumowne korzystanie z kapitału po unieważnieniu umowy kredytowej.

Sankcja Kredyt Darmowego

Kredyty i pożyczki są popularnymi usługami finansowymi, które umożliwiają realizację marzeń i planów życiowych. Jednakże wielokrotnie zdarzaj się sytuacje, w których podmiot udzielający umowy pożyczki czy kredytu nadużywa swoją dominującą role na rynku usług finansowych i tym samym kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób niezgody z dobrymi obyczajami oraz przepisami prawa.

Znaczenie równego przyczyniania się małżonków do majątku wspólnego w orzecznictwie Sądu Najwyższego

W jednym z najnowszych orzeczeń, Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej (sygn. akt II CSKP 1401/22) wydał postanowienie dotyczące skargi kasacyjnej R.S. od postanowienia Sądu Okręgowego w Łodzi w sprawie o podział majątku wspólnego po rozwodzie z M.W. Postanowieniem tym, Sąd Najwyższy uchylił zaskarżone postanowienie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi Okręgowemu w Łodzi, pozostawiając temu Sądowi rozstrzygnięcie o kosztach postępowania kasacyjnego.