TELEFON

KANCELARIA CZYNNA:

od poniedziałku do piątku od 9:00 do 17:00

Sankcja Kredyt Darmowego

Kredyty i pożyczki są popularnymi usługami finansowymi, które umożliwiają realizację marzeń i planów życiowych. Jednakże wielokrotnie zdarzaj się sytuacje, w których podmiot udzielający umowy pożyczki czy kredytu nadużywa swoją dominującą role na rynku usług finansowych i tym samym kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób niezgody z dobrymi obyczajami oraz przepisami prawa.

Sankcja kredytu darmowego

• Umowa kredytowa powinna zawierać wady określone w ustawie o kredycie konsumenckim.
  • Kwota kredytu konsumenckiego nie może przekroczyć 255 550 złotych.
  • Umowa została zawarta po 18.12.2011 roku.
  • Sankcja kredytu darmowego nie będzie miała zastosowania do kredytu hipotecznego.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sygn. C-678/22)

·        https://lexwibor.pl/sankcja-kredytu-darmowego-kalkulator/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0PuuBhBsEiwAS7fsNdxy_m0luOXYIm8v-YFNaoxzqZrFQEmvY_1INemMX825h-ae5ouGxRoCmBUQAvD_BwE

·        Sparafrazować ten artykuł

V ACa 349/21

·         brak pisemnej formy umowy kredytowej;

·         pominięcie w treści umowy o kredyt konsumencki elementów takich jak: wskazanie konsumenta i danych kredytodawcy i pośrednika kredytowego, rodzaju kredytu, czasu obowiązywania umowy, całkowitej kwoty kredytu, terminów i sposobu wypłaty kredytu, stopy oprocentowania (plus warunków jej zmiany), RRSO, całkowitej kwoty do zapłaty przez konsumenta wraz z założeniami użytymi do obliczeń, zasady i terminów spłaty kredytu, w tym zasad i kolejności zaliczenia wpłat na poczet uregulowania długu;

·         pominięcie w treści umowy o kredyt konsumencki elementów takich jak: informacja o kosztach związanych z umową, roczna stopa oprocentowania zadłużenia przeterminowanego, sposób zabezpieczenia kredytu, informacja o prawie kredytodawcy do otrzymania prowizji za spłatę kredytu przed terminem i o sposobie jej ustalania;

·         naruszenie zasad określających maksymalną wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu.

Sankcja Kredyt Darmowego

W świetle obowiązujących przepisów, instytucje finansowe są zobowiązane do przestrzegania szeregu regulacji mających na celu ochronę konsumentów. W przypadku, gdy bank lub firma pożyczkowa naruszy prawa konsumenta, możliwe jest skorzystanie z sankcji kredytu darmowego. Oznacza to, że w określonych sytuacjach kredytobiorca ma prawo zwrócić pożyczoną kwotę bez ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak odsetki czy inne opłaty. Takie naruszenia mogą obejmować brak umowy w formie pisemnej, niepełne informacje w umowie, czy też ustalenie opłat na poziomie wyższym niż dozwolony.

Przepisy stanowią, że sankcja kredytu darmowego dotyczy kredytów konsumenckich (z wyłącznie kredytów hipotecznych) zawartych po 17 grudnia 2011 roku, opiewających na kwotę nieprzekraczającą 255.550 złotych. Dodatkowo istotnym elementem jest także to, aby kredytobiorca wykonując umowę sam nie naruszał zasad współżycia społecznego. Mechanizm polegający na zastosowaniu sankcji kredytu darmowego ma za zadanie zniechęcić instytucje finansowe do uczciwego i transparentnego postępowania.

Moja kancelaria specjalizuje się w ochronie praw konsumentów w sprawach związanych z kredytami i pożyczkami. Dzięki mojej wiedzy i doświadczeniu mogę zapewnić Państwu niezbędne wsparcie w dochodzeniu swoich praw w przypadku naruszeń. Jeśli macie Państwo wątpliwości co do warunków zawartego kredytu zachęcamy do skontaktowania się z moją Kancelarią.

Sankcja Kredytu Darmowego – OST – zdjęcie przekreślonego banku

W świetle obowiązujących przepisów, instytucje finansowe są zobowiązane do przestrzegania szeregu regulacji mających na celu ochronę konsumentów. W przypadku, gdy bank lub firma pożyczkowa naruszy prawa konsumenta, możliwe jest skorzystanie z sankcji kredytu darmowego. Powyższa sankcja została wprowadzona w art. 45 ustawy o Kredycie Konsumenckim z dnia 12 maja 2011 r.

Powyższe, oznacza, że w określonych sytuacjach kredytobiorca ma prawo zwrócić pożyczoną kwotę bez ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak odsetki czy inne opłaty.

Ustawodawca między innymi wymienia następujące naruszenia:

·         nieprzyjęcie formy pisemnej dla umowy kredytowej;

·         nieuwzględnienie w umowie kredytu konsumenckiego kluczowych informacji, takich jak: dane identyfikacyjne kredytobiorcy, informacje o kredytodawcy i pośredniku kredytowym, typ kredytu, okres jego trwania, całkowitą sumę kredytu, harmonogram i metodę realizacji wypłat, oprocentowanie wraz z zasadami jego zmian, efektywną roczną stopę oprocentowania (RRSO), sumę całkowitą do spłaty przez kredytobiorcę z uwzględnieniem przyjętych założeń do jej kalkulacji, reguły oraz terminy spłaty zadłużenia, w tym sposób alokacji wpłat na pokrycie długu;

·         ominięcie informacji dotyczących kosztów związanych z umową, rocznej stopy procentowej dla zadłużenia przeterminowanego, metody zabezpieczenia spłaty kredytu, prawa kredytodawcy do otrzymania opłaty za wcześniejszą spłatę kredytu oraz metody jej obliczania w umowie kredytu konsumenckiego;

·         przekroczenie ustalonych limitów dla maksymalnej wysokości kosztów dodatkowych, niezwiązanych z odsetkami od kredytu.

Przepisy stanowią, że sankcja kredytu darmowego dotyczy kredytów konsumenckich zawartych po 17 grudnia 2011 roku, opiewających na kwotę nieprzekraczającą 255.550 złotych. Dodatkowo istotnym elementem jest także to, aby kredytobiorca wykonując umowę sam nie naruszał zasad współżycia społecznego oraz złożył w banku stosowne oświadczenie w terminie roku od dnia wykonania umowy. Mechanizm polegający na zastosowaniu sankcji kredytu darmowego ma za zadanie zniechęcić instytucje finansowe do uczciwego i transparentnego postępowania.